Sidor

Det senaste från Instagram

söndag 1 april 2012

Fönsterrenovering

Härliga vårväder! Eller ja, omväxlande vårväder i alla fall. Sol, vind, snö, regn, varmt, kallt. Precis som vårväder i april ska vara.

Så fort jag kommer åt så försöker jag ägna mig lite åt att renovera våra gamla fönster. Först på listan står de som vi har tänkt att ha i mellanväggarna och linneskåpet i badrummet. Totalt rör det sig om 6st. De andra som skall renoveras är desto fler till antalet. Si så där en 30-35st. Vad jag ska med så många gamla fönster till? Växthuset så klart :)

Gammalt kitt och färg tas bort på fönstren som ska sitta i badrummet

Att renovera fönster är ett riktigt pillarbete. Den vita färgen på utsidan av fönstren lossnar väldigt lätt, men på insidan är de målade med flera lager grön färg som sitter ordentligt. Allt måste bort. Hur hårt kittet sitter runt alla små fönsterrutor varierar och det verkar som om man har bättrat på lite här och där. Det nyare kittet är inte lika torrt och svårare att få bort. För tillfället har jag en vass kniv för att få bort kittet, men risken är att de gamla munblåsta glasen spricker om kittet släpper och kniven slår mot glaskanten. En Speedheater hade nog underlättat fönsterrenoveringen avsevärt. Ungefär 15 minuter tar det för att göra ett fönster helt trärent, alltså bråkdelen av den tid det tar att stå och pillra med en kniv.  

Speedheater, helt suverän när det gäller bland annat fönsterrenovering
Källa: Youtube

För några år sedan gjorde jag ett jobb åt företaget Speedheater System och nu skulle som sagt deras produkter passa mig ypperligt. Hade vi köpt ett äldre hus så hade jag inte tvekat på att köpa en helt ny maskin, men nu när jag bara ska renovera fönster för ett par projekt så skulle jag hellre vilja hyra en. De fönster jag ska ha till växhuset är nämligen de flesta omålade och utan kitt så det är främst fönstren till badrummet som jag skulle behöva en Speedheater. Än har jag dock inte hittat någon i närheten av Årjäng som hyr ut en Speedheater. Kanske någon som vet? Om någon har en begagnad till salu så är jag absolut intresserad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar