Sidor

Det senaste från Instagram

torsdag 15 december 2011

Skeppsgolv i badrummet

Då var vi tillbaks till planeringen av badrummet igen. Sakta men säkert faller de små bitarna på plats. Vit pärlspont och kakel på väggarna, ljusgrå, penselmålade möbler, infällda fönster i mellanväggarna. Ja, det är några av de detaljer som vi beslutat oss för. Sedan är man ju inte sämre än att man kan ändra sig ;)

Häromdagen kom lite inspirationsmaterial från VillaFakta hem i brevlådan. Bland annat en tidning med samma namn. Jag gör ofta så att jag först ögnar igenom hela tidningen och lägger fokus på bilderna för att sedan läsa mer om det som faller mig i smaken. I ett skåp hemma har jag massor av tidningar från flera år tillbaks och nästan varje gång jag tar fram en gammal tidning så hittar jag något nytt. Nu har jag börjat att klippa ut små tips och idéer för att sammanfatta i en liten pärm. Ofta tror man att "jo, men det kommer jag ihåg", men sanningen är den att det gör man inte. Visst vore det väl synd om pricken över i skulle utebli?

VillaFakta finns att bläddra i på nätet

För några år sedan bytte vi golv i vårt nuvarande sovrum. Jag ville gärna ha ett mörkare golv som passade bra ihop med våra möbler av ek. Valet föll på ett golv av valnöt och vi är jättenöjda. Nu när vi har ett helt hus att planera så dök det där golvet upp igen. Golvet med stort G. Det bästa av allt var att min man upptäckte det före mig. Besluten blir så mycket enklare då :)

Golvet jag pratar om hittade vi i ett av VillaFaktas repotage om badrum eller det var snarare då jag kom på hur viktigt det är att spara de där bilderna på guldkornen som man så gärna vill få in i sitt hus. Golvet i tidningen hade lite för mycket liv i sig för min smak, men jag visste precis vart jag skulle hitta "det perfekta". Ett mörkt skeppsgolv med en infärgad mörk trälist och träpluggar i ändarna. Kährs Aruba.

Kährs Aruba, djuprött, naturoljat skeppsgolv av ek 

Kan man då ha trägolv i badrummet? Ja, det sägs att det ska gå, men för vår del så ska vi ju ha badrummet delat mellan dusch/bad och handfat/förvaring/toa. Skeppsgolvet har vi tänkt att ha i den "torra" delen av badrummet. När så besluten om golvet hamnar i skarpt läge måste vi självkart åka och titta på det i verkligheten. Skulle det vara något som jag funderar över i dagsläget så är det om Aruba blir för mörkt, men troligtvis inte. Det är ju "det perfekta" golvet ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar